“Gebruik deze gratis tools en laat  je bedrijf groeien met behulp van sociale media”



Charlotte Bothuyne

CO-BURO

Beste sociale media platforms?


Heb je het gevoel dat je niet meer mee bent met al die sociale media? Met deze snelcursus komt daar verandering in! Verken de populairste sociale media en leer hoe je die effectief inzet.

“Wat zijn de beste sociale media platforms?”


Welk kanaal meer geschikt is voor jouw onderneming is afhankelijk van jouw doelgroep. Laten we even kijken naar de meest populaire kanalen.

Facebook


Wellicht het meest gekende sociale media platform. Heel wat mensen hebben een facebook profiel en bekijken dit ook dagelijks. Facebook wordt vaak steeds meer als een Google zoekmachine gebruikt. Werk je B2C gericht? Dan is dit een ideaal kanaal om snel een groot bereik aan te spreken. Werk je B2B gericht, dan is dit ook een goed platform om jouw merkbekendheid te versterken. Volgens onderzoek van Unizo gebruikt slechts 43% van de Belgische KMO’s Facebook om reclame te maken. Meer dan de helft van de bedrijven doet dit dus niet. Wat een gemiste kans!

Er zijn twee opties beschikbaar als je Facebook wilt gebruiken als een van jouw goedkope social media marketing tactieken: de eerste is door middel van organische of onbetaalde reclame. Let wel, onbetaalde reclame is vaak een foute term, want de gespendeerde time is money. De tweede optie is advertentieruimte kopen op Facebook. Hier kan je al starten met zeer kleine budgetten.

Instagram


Dit platform is een sterke stijger. Instagram is populair omdat je foto’s op eenvoudige, snelle manier kan bewerken en filters kan gebruiken. Ook het gebruik van hashtags (#) zijn een handige tool om bepaalde onderwerpen op te zoeken. Veel gebruikers creëren een droomwereld met de perfecte foto. Heel wat mensen gebruiken Instagram als inspiratietool. Ook op dit platform kan je adverteren met een professioneel account.

Linkedin


Linkedin is een professionele netwerksite. Je kan jezelf of jouw onderneming profileren als expert naar mensen uit jouw vakgebied. Op zoek naar personeel? Via een bedrijfsprofiel kan je makkelijk vacatures plaatsen. Dit kan zowel gratis als betalend. Is jouw bedrijf B2B gericht dan is het een must om op dit kanaal actief te zijn.

Youtube


Video content is al een tijdje in opmars. Video’s worden eenmaal sneller bekeken dan artikels. Een YouTube-kanaal registreren is vrij simpel, maar daarna begint het echte werk, namelijk een goede video laten maken of beter nog: een hele reeks video's. Je kan playlists maken met video's die eenzelfde onderwerp hebben zoals bijvoorbeeld bedrijfsvideo’s, instructievideo’s of aftermovies.



Als je sociale media wilt implementeren, is het belangrijk dat alle betrokkenen in je organisatie er ook echt klaar voor zijn. Je hoeft niet op élk platform aanwezig te zijn, maar àls je aanwezig bent zorg dan dat je pagina levendig is/blijft. Het vergt kennis, tijd en doorzettingsvermogen. Gebruik deze gratis tools en laat je bedrijf groeien met behulp van sociale media!